Autonomieontwikkeling is het doel van TA. Kinderen zijn gebaat bij opvoeders, medewerkers bij
leidinggevenden en coachees bij coaches die hen zodanig strooks (erkenning) geven dat hun
autonomie wordt bevorderd. Hierdoor zijn zij in staat effectieve relaties aan te gaan, zelfstandig en
probleemoplossend te werken en kunnen zij genieten van hun leven en hun werk.
Eric Berne gaf de volgende beschrijving van het begrip autonomie: “Autonomie manifesteert zich
door het vrijkomen of door het herstel van drie vermogens: bewustheid, spontaniteit en intimiteit.”
Impliciet gaf Berne hiermee aan dat autonomie hetzelfde is als vrij zijn van script.
Julie Hay voegde aan de beschrijving van Berne een aantal aspecten toe. Zij geeft aan dat autonome
mensen de volgende capaciteiten (opnieuw) hebben verworven:
Awareness Alternatives Authenticity Attachment Accountability |
---|
Ian Stewart en Vann Joines definiëren autonomie als volgt: “Autonomie is zich gedragen, denken en
voelen als reactie op de werkelijkheid in het hier en nu, in plaats van als reactie op
scriptovertuigingen.”
Bronnen
Berne, E. (1964). Games people play. New York: Grove Press.
Hay, J. (2012). Donkey bridges for developmental TA. Making Transactional Analysis accessible and
memorable. Hertford: Sherwood Publishing.
Stewart, I. and Joines, V. (2012). TA Today. A new introduction to Transactional Analysis. Nottingham:
Lifespace Publishing.